Gietproces

Bij Bronsgieterij Custers in Grathem

1

Het wasmodel van het Italiaans dorp is klaar en gaat naar de bronsgieterij om ingevormd en gegoten te worden.

2

Ankie Custers bezig het het bevestigen van de gietkanalen en luchtafvoerkanalen aan het wasmodel.

3

Het beeld met de aangezette giet- en ontluchtingskanalen is klaar om in de uiteindelijke mal gezet te worden. Het in gips ingevette wasmodel gaat vervolgens in een oven van 650 graden Celsius waarbij alle was uit de mal word gestookt. Na afkoeling is het geheel klaar voor het ingieten van het hete brons. In de mal is het beeld en alle kanalen immers door het uitstoken als holle vorm aanwezig.

4

De holle mal wordt zorgvuldig met brons gevuld. Zoals op de foto goed te zien is, moeten de gieters zich uitgebreid beschermen tegen het zeer hete brons. In de smeltkroes is het gesmolten brons nog minstens 1100 graden Celsius! Om de hoge kracht tijdens het uitzetten van het gieten op te vangen zijn er houten platen met lijmklemmen op de gipsmal geplaatst.

5

Terwijl het brons nog niet afgekoeld is wordt de mal rondom het gestolde brons verwijderd. Het dorp komt uit de mal met de kanalen die eveneens meegegoten zijn in brons.

6

Het nog steeds hete gietsel wordt geforceerd gekoeld door het met koud water af te spuiten of in een bak water te dompelen waardoor er een rode patina op de giethuid ontstaat. Gebeurd het afkoelen te snel na het gieten dan kan het gietsel scheuren.

7

Het is nog een arbeidsintensief werk om het beeld af te werken. Alle kanalen moeten voorzichtig afgezaagd worden om beschadigingen aan het beeld te voorkomen. Overal waar de aanhechting heeft gezeten van een kanaal moet de huid bijgewerkt worden totdat hier niets meer zichtbaar van is. Uiteindelijk wordt het beeld op de steen bevestigd. Zoals op de foto te zien is blijven de resten van de gipsen gietmal nog zichtbaar op de giethuid van het beeld.

8

Uiteindelijk wordt het beeld op de steen bevestigd. Zoals op de foto te zien is blijven de resten van de gipsen gietmal nog zichtbaar op de giethuid van het beeld.