Over Tom Seerden

Tom is geboren in 1957 in Panheel, Nederland. Hij studeerde aan de docentenopleiding in Nijmegen en vervolgens aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem. Vakantie, maar vooral een studiereis op de Academie naar Florence en Siena deed hem beseffen hoe belangrijk kunst, architectuur en Italië voor hem zijn. Daar ligt zijn grote passie en inspiratie. En dat is nooit overgegaan, want nog steeds brengt hij, woonachtig en werkzaam in zijn atelier in Kessel, veel tijd door in Italië. Met name in de prachtige, veelzijdige Abruzzo.

Het is niet eenvoudig om iets over je eigen werk te vertellen. Hoe dat komt? Misschien wel omdat je het niet bedenkt, maar omdat het tijdens het proces ontstaat.

Wat belangrijk is in mijn werk? Dat zijn de basale gegevens van de beeldhouwkunst: massa, ruimte en materiaal en voor mij ook spanning en beweging. Daarnaast moet het ook iets te vertellen hebben. Mijn doel is niet om een ‘mooi’ beeld te maken, maar een beeld met zeggingskracht.

De laatste jaren heeft hij zich vooral toegelegd op het vervaardigen van bronzen landschappen op verweerde monolieten en oude balken. Deze werken zijn geïnspireerd door Italiaanse dorpen, landschappen, ruïnes en architectuur.

De kracht in Toms werk ligt wellicht in de gedeelde passie en herkenning. Hij moedigt de toeschouwer aan zijn eigen interpretatie te maken. Tom exposeert al jaren zijn beelden in galerieën en beurzen in binnen- en buitenland.

Beknopte CV

1957: Geboren in Panheel
1976 – 1982: Docentenopleiding Tehatex Nijmegen
1982 – 1984: Academie voor Beeldende Kunsten Arnhem
1984 – heden: Werkzaam als beeldend kunstenaar

Boek

Mijn werk in bronzen landschappen is ook in boekvorm te verkrijgen. Ben je geïnteresseerd in één of meerdere exemplaren neem dan contact met mij op. Ook is het mogelijk om hier digitaal door het boek te bladeren.

Aan het werk

Niets heerlijker dan ’s morgens je atelier binnen te lopen, muziekje aan zetten en kijken wat ga ik vandaag doen: beeld verder afwerken, monoliet uit de voorraad uitzoeken en kijken wat ga ik hierop maken, of nieuw gietwerk afwerken, slijpen en passend op de steen maken. Het lijkt een eenzaam bestaan als kunstenaar maar toch is elke dag weer anders. Ook de contacten met de bronsgieter, steenhandel, steenhouwers en galeriehouders zijn voor mij waardevol. Het werken met boetseerwas is altijd bij ieder beeld weer een uitdaging, een puzzel waar je een tijd aan werkt, intensief mee bezig bent en als die goed opgelost wordt, geeft het veel voldoening, een kick zelfs als je tevreden bent met het resultaat.

Daarna gaat het wasmodel naar de bronsgieter om gegoten te worden. Die weet inmiddels hoe ik het beeld gegoten wil hebben, met een mooie giethuid, en rood-bruine patine. Maar het blijft altijd weer spannend te zien hoe het beeld uit de vorm komt… Daarnaast geeft het veel voldoening als mensen enthousiast worden van mijn werk, er blij van worden, zoals ik dat vaker terug hoor. Zich erin herkennen en het beeld een mooie plek geven in huis of in de tuin en mij later trots een foto sturen van “hun” beeld.

Ook de kleinkinderen leren spelenderwijs kneden in boetseerwas, bouwen met resten plaatjes was, met stokjes en andere spullen die in mijn atelier liggen en bouwen er al hun eerste (kunst)werkjes mee. Prachtig om hun onbevangen creativiteit en fantasie te zien.